بررسی آثار عکاسی ایران در دهه اخیر (1387-1377)بارویکرد جامعه شناختی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده معماری و هنر
- نویسنده سعیده سادات عظیمی
- استاد راهنما سیروس یگانه جواد سلیمی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
این رساله یک پژوهش تاریخی توصیفی است. دراین رساله کوشیده ام به توصیفی جامعه شناختی از دوره های مختلف عکاسی پس از انقلاب ایران دست یابم.در این رساله از روش مطالعات اسنادی بهره برده ونیز به تفسیر برخی عکسهای هر دوره پرداخته ام و همچنین باچندتن از عکاسان و صاحب نظران این عرصه نیز مصاحبه کرده ام. آنچه از بررسی دوسالانه ها و نمایشگاه های عکاسی و با مصاحبه با هنرمندان شاهد هستیم، این است که، هنر ایران هم چون دیگر امور به سیاست های اجرا شده در هر دوره وابسته بوده است. عکاسی در دوران انقلاب و جنگ ، متاثر از این دوران ، به سمت مستندنگاری و خبری سوق پیدا می کند . از سال 1368 ، سالانه ها و دوسلانه ها ی عکاسی رونق گرفته و چند دوره آن بین المللی می شود . با روی کار آمدن دولت اصلاحات، از سال 1376، به فرهنگ و هنر کشور نگاه ویژه و تخصصی می شود. در این دوره شاهد افزایش گالریهای هنری، ترجمه کتاب های مختلف در زمینه عکاسی، تعدد مجله های حرفه ای و برپایی نمایشگاه های عکاسی در خارج از کشور بودیم. با روی کار آمدن دولت اصولگرای آقای احمدی نژاد، از سال 1384، همراه با تغییر سیاست های کلی دولت، سیاست های فرهنگی و هنری نیز در پی آن دستخوش تغییرات اساسی گشت . در این دوره با دور شدن هنر از مسیر تخصصی خود، از هنرهایی حمایت می شود که در جهت اهداف نظام حرکت کند . همچنین بسیاری از عکاسان و گالریهای هنری برای نمایش آثار خود رو به اکسپوها و بازارهای بین المللی می آورند؛ که دلایل آن را می شود در محدودیت های بیانی هنرمند، کم توجهی مخاطبان و قلت خریداران مشاهده کرد . در طول این دوران (1387- 1366) شاهد برپایی 11 دو سالانه بودیم . آنچه از بررسی دوسالانههای عکس ایران شاهد هستیم، این است که دو سالانه ها نقش قابل ملاحظه ای در رشد و شکوفایی هنر عکاسی معاصر نداشته اند. دلیل عمده ی آن را می توان وابستگی این گونه فعالیتهای هنری به رویکرد و خط مشی فکری مدیران دولتی هنرهای تجسمی دانست، که خود بازتابی از سیاست های کلی دولت است. کلید واژه: نمایشگاه، جامعه شناسی، هنر عکاسی، دوسالانه، سیاست فرهنگی، ایران.
منابع مشابه
عوامل و پیامدهای جامعه شناختی تقاضای اجتماعی برای تحصیل در دوره دکتری در دهه اخیر در ایران
مقاله حاضر به دنبال بررسی عوامل و پیامدهای جامعهشناختی تقاضای اجتماعی برای ادامه تحصیل در دوره دکتری در دهه اخیر در ایران بود. روش به کار گرفتهشده کیفی و در چارچوب پدیدارشناسی بود. ابتدا با روش اسنادی، پیشینه تجربی و نظری پژوهش بررسی و عوامل و پیامدهای جامعهشناختی تقاضای اجتماعی برای ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی مرور شد، سپس این عوامل و پیامدها در مصاحبهای به روش گروه متمرکز با 10 ت...
متن کاملبررسی کاربرد عکاسی در تبلیغات دو دهه اخیر اروپا
این تحقیق به شیوه توصیفی – تحلیلی صورت پذیرفته است و به بررسی اهداف عکاسی در تبلیغات پرداخته و مسیرهایی که از طریق آنها می توان به این اهداف دست یافت را معرفی نموده است. سپس، اهمیت تصویر را در رسیدن به این اهداف، شرح داده است. در دنیای امروز تلاش برای حفظ مخاطب توسط نشریات به روشهای متفاوتی صورت می گیرد. یکی از شیوه های مورد استفاده مدیران و طراحان جهت ارتقای سطح کیفی نشریات بهره-گیری از عکاس...
15 صفحه اولبررسی جامعه شناختی زمینه های تحول موسیقی در ایران دهه 50 شمسی
پرسش اساسی این مقاله آن است که در دهة 05 شمسی در مناسبات تولید موسیقی در ایران چه تغییراتی رخ می دهد که موسیقی اعتراضی به عنوان ژانری مستقل سر بر می آورد؟ دهة 05 دهه ای است که مشهور به دهة تولد موسیقی معترض در ایران است. برای پاسخ به این پرسش با استفاده از مفاهیم کلیدی که برای پرداخت نظری پژوهش اهمیت دارند، ابتدا به تعریف مفهوم موسیقی اعتراضی پرداخته ایم و سپس علت انتخاب دهة 05 شمسی را به عنوان...
متن کاملDev123729 1387..1387
Melanocyte development provides an excellent model for studying more complex developmental processes. Melanocytes have an apparently simple aetiology, differentiating from the neural crest and migrating through the developing embryo to specific locations within the skin and hair follicles, and to other sites in the body. The study of pigmentation mutations in the mouse provided the initial key ...
متن کاملارزش شناختی در عکاسی
آنچه مقالهی حاضر میکوشد بدان پاسخ دهد، این پرسش است که آیا عکاسی میتواند بهعنوان منبعی برای شناخت محسوب گردد یا خیر؟ اندیشمندان حوزهی عکاسی با استناد بر جنبهی عینی شکلگیری تصویر عکاسی که دیگر اشکال بازنمایی تصویری از آن بیبهرهاند، کوشیدهاند بر رابطهی میان عکاسی، دانش و شناخت صحه بگذارند. در مقابل، عدهای عکاسی را نیز بهمانند دیگر اشکال تصویرسازی، چندان هم فرایندی عینی ندانسته و بر ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده معماری و هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023